مقالات آبزی پروری

انواع قفس پرورش ماهی

انواع قفس پرورش ماهی

پرورش ماهی در قفس شامل قرار دادن یک توری یا قفس سیمی در بخشی از جریان مداوم آب دریاچه ، نهر ، مخزن یا اقیانوس است.  در واقع قسمتی از آب را به وسیله این قفس ها محصور می کنند و در آن ها ماهی پرورش می دهند.

ماهی گیران از قفس ها استفاده می کردند تا صید خود را تا زمانی که ماهی برای فروش آماده شود نگه دارند. جریان پیوسته آب بسیار حیاتی است زیرا این جریان با تلاش متخصصان آبزی ، اکسیژن رسانی را تجدید کرده و ماهی های تلف شده را از محیط کشت دور می کند. اندازه توری مورد استفاده برای قفس بسیار مهم است زیرا علاوه بر اینکه از ماهی ها نگهداری می کند، باید از ورود شکارچیان نیز جلوگیری کند.

انواع قفس پرورش ماهی

انواع قفس پرورش ماهی

قفس های پرورش ماهی بر اساس طرح و اندازه آن ها به چهار دسته تقسیم می شوند و شامل ثابت ، شناور ، غوطه ور و قابل غوطه ور هستند. البته اکثر ماهی پروران از مدل شناور و ثابت استفاده می کنند.

  • قفس‌های ثابت:

قفس ثابت اساساً یک کیسه توری است که در کف دریا و رود توسط تیرک هایی نگهداری می شود. اگرچه هزینه ساخت قفس های ثابت ارزان است، اما استفاده از آن ها به آب کم عمق و دارای بستر مناسب محدود می شود.

  • قفس های شناور:

قفس های شناور از توری ساخته می شوند که به وسیله یک حلقه شناور یا یک چارچوب محکم نگه داری می شوند. قفس های شناور پرکاربردترین مدل برای پرورش ماهی است و میتوان آنها را به هر اندازه و شکلی ساخت.

  • قفس‌ های قابل غوطه‌وری:

 در این مدل، کیسه های توری با یک چارچوب محکم نگه داشته شده اند و به دلیل غوطه ور بودن ، می توانند در آب هایی با عمق مختلف قرار بگیرند. با وجود این مزیت، اگر شرایط آب و هوا نامساعد باشد ، قفس به درون آب غوطه ور می شود، اما در شرایط آرام، قفس در نزدیکی سطح آب باقی می ماند.

حتما مطالعه کنید
طریقه تولید و پرورش ماهی

 قفس های غوطه ور:

 این قفس ها از جعبه های چوبی ساخته شده اند و در بین آنها سوراخ هایی وجود دارد و آب از بین آن ها عبور می کند.  قفس های غوطه ور به وسیله سنگ یا پایه به بستر آب محکم می‌شوند.

جایگاه قرارگیری قفس پرورش ماهی

قبل از قرار گرفتن قفس در آب، چهار عامل زیر باید در نظر گرفته شود:

۱. عمق آب: قفس های ثابت در عمق کمتر از هشت متر قرار می گیرند. چرا که یافتن تیرک هایی با اندازه بلندتر که توانایی نگهداری قفس ها در عمق بیشتر را داشته باشند، دشوار است. در قفس های شناور، عمق آب چندان مدنظر نیست، اما اگر عمق افزایش یابد، هزینه‌ها و مسائل مهار کردن بیشتر می شوند. جهت پرورش دادن ماهی در قفس، استقرار قفس در عمق کافی، مهم است، تا تبادل آب، به اندازه باشد و همچنین فاصله کف قفس با بستر دریا به حد کافی باشد. مناسب بودن عمق را می توان با وسیله هایی مانند شاقول و نخ یا اکوساندرد به راحتی مشخص کرد.

 

۲. بستر آب: یکی از عواملی که هنگام انتخاب طرح قفس باید به آن توجه کرد، وضعیت بستر است. وارد کردن پایه های قفس ثابت داخل آب های شیرین کار سختی است و بجای آن از قفس شناور استفاده می کنند.

 

۳. جریان آب: اگر چه قرار دادن قفس در آب ساکن نیز می تواند با موفقیت انجام شود، اما جریان داشتن آب ( حداقل ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر بر ثانیه) تاثیر خوبی در اکسیژن رسانی ماهی ها و از بین بردن مواد زائد حاصل از سوخت و ساز دارد. اما سرعت بالای آب نیز به دلایل زیر برای پرورش ماهی در قفس مصر است:

حتما مطالعه کنید
مزایای پرورش ماهی در قفس

 

  • سرعت زیاد آب، قسمت زیادی از غذای ماهی ها را از محل استقرار قفس دور می کند.
  • ماهی ها مجبور به شنا با سرعت بالا می شوند و این کار باعث اتلاف انرژی می شود.
  • شکل منظم قفس تغییر می کند.

 

به گفته برخی از محققان، سرعت آب در قفس مخصوص پرورش ماهی نباید بیش از ۴۰ سانتی متر بر ثانیه باشد.

۴. کیفیت آب: درجه حرارت ، اکسیژن محلول ، pH و مقدار آمونیاک موجود در آب باید نیاز انواع ماهی های پرورشی موجود در قفس را برآورده کنند. آب نباید حاوی مواد سمی برای ماهی باشد. این کار باعث تلف شدن قسمت اعظم آنها می شود. تغییر پارامترهای کیفیت آب در طول فصل رشد باید در نظر گرفته شود.

 

جایگاه قرارگیری قفس

هزینه ساخت قفس پرورش ماهی

قفس های پرورش ماهی را می توان براساس میزان سرمایه و نیاز خود، در ابعاد و شکل های متفاوتی ساخت، اما اکثر قفس هایی که برای این کار ساخته می شوند، ۱۶ تا ۲۰ متری هستند. اکثر این قفس ها از چوب، پلی اتیلن و فولاد ساخته شده اند که همه آنها به وسیله تورهایی که مانع خروج ماهی ها از قفس و ورود حیوانات درنده به قفس  جلوگیری می کند، پوشیده می شوند و سپس آنها را در کنار ساحل مونتاژ می کنند و به داخل آب می فرستند. هزینه ساخت یک قفس ۱۶ تا ۲۰ متری که حدود ۳۰ تن ماهی پرورش می دهد، بالاست و برای انجام این کار باید تقریبا ۱۵۰ میلیون سرمایه داشته باشید.

مزیت های پرورش ماهی در قفس

افزایش محبوبیت پرورش ماهی در قفس را می توان به مزایای زیر نسبت داد:

حتما مطالعه کنید
مواد مناسب ساخت قفس ماهی

– مکان های پرورش ماهی در قفس بسیار متنوع هستند. دریاها، رودخانه ها ، مخازن ، دریاچه ها ، کانال های آبیاری و غیره ، بدون اینکه تغییری در وضعیت یا عملکرد آنها ایجاد شود، همه برای کشت مناسب هستند.

 – قفس وسیله مناسبی برای زمستان گذرانی ماهی ها است ، بنابراین باعث صرفه جویی در سرمایه های هنگفت برای ساخت استخر در زمستان می شود.

– سرمایه گذاری لازم برای تولید ماهی، 30-40 درصد کمتر از سرمایه گذاری در یک سیستم استخر معمولی ماهی است.

– تولید ماهی های گوشتخوار ، اول از همه ماهی های گوشتی (Silurus glanis) در قفس پرورش ماهی نیز امکان پذیر است.

– ساخت قفس، سریع و ساده است ، بنابراین هم مکان و هم اندازه قفس ها به راحتی قابل تغییر هستند.

 

مزیت های پرورش ماهی در قفس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره و تماس مستقیم