مقالات آبزی پروری

مواد مناسب ساخت قفس ماهی

مواد مناسب ساخت قفس ماهی

ساخت قفس ماهی یکی از ابزار جدید ماهی گیری و همین طور پرورش جانوران آبزی می باشد. صنعت گران با بهره گیری از مواد و وسیله های مختلف موفق به ساخت این وسیله شده اند.

ماهی یکی از جانوران آبزی بوده که به عنوان خوراکی محبوب در میان مردم ایران و سایر نقطه های جهان خرید و فروش می‌ شود. همان طور که می دانید این جانور در دریاهای شمال کشور و همچنین جنوب کشور موجود می باشد، با این تفاوت که گونه های آن متفاوت هستند.

در گذشته ماهی گیران به دریا رفته و با استفاده از تورهای ماهی گیری یا قلاب ها ماهی ها را شکار می‌ کردند که گاهی اوقات نتیجه مطلوبی با این روش به دست نمی آمد.

امروزه با ایده پردازی ها و نظریه های گوناگون روشی متفاوت خلق شده است که توسط آن می توان شاهد نتیجه خوب حاصل شده بود. این روش باعث شده است تا سرمایه‌ گذاری خوبی به این طریق صورت گیرد. روش مذکور استفاده از قفس ماهی در آب‌ های شمال و جنوب کشور می باشد. این وسیله شیوه ای نوین بوده که در اغلب نقاط جهان از آن بهره گرفته می شود. محصول مذکورهمانند هر وسیله دیگری، از ابزار و مواد گوناگونی تشکیل شده است که در ادامه آن ها را عنوان خواهیم کرد.

مواد مناسب ساخت قفس ماهی

 مهم ترین و اصلی ترین مواد تشکیل دهنده ساخت قفس ماهی

 در زندگی روزمره با ابزار و وسیله های بسیاری سر و کار داریم که برای تولید هر یک به مواد اولیه نیاز می باشد. قفس ماهی نیز از جمله ابزار های کاربردی بوده که نیاز به مواد اصلی دارد تا به بهترین نحو تولید شده و امکان استفاده از آن فراهم گردد. برای ساخت یکی از این محصولات، ابتدا می بایست به تهیه ی مواد زیر پرداخت.

حتما مطالعه کنید
انواع قفس پرورش ماهی

لوله ی پلی اتیلن:

 یکی از عناصر سازنده این قفس، پلی اتیلن می باشد؛ در واقع پلی اتیلن ها به صورت لوله بوده اند که سبب می ‌شوند تا یک منطقه‌ ای در آب ایجاد گردد که جانوران آبزی در آن پرورش یابند. لوله های پلی اتیلن با متصل شدن به یک دیگر می‌ توانند محلی غیر قابل دسترسی را برای ماهی ها بنا سازند.

 با توجه به نیاز هر یک از پرورش دهندگان، لوله های پلی اتیلن می توانند به اندازه های متفاوت سرهم بندی شوند. علاوه بر آن قفس های ماهی را می توان توسط این مواد به شمایل گوناگون طراحی نمود.

 توری های قفس ماهی:

یکی دیگر از عناصر سازنده قفس ماهی، توری ها هستند. این توری ها معمولاً به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. تور های تولید شده توسط فیبر پلاستیکی
  2. تورهای تولید شده با موادی به غیر از فیبر

 خوب است بدانید که سازنده ی تور های تولید شده توسط فیبر پلاستیکی نروژ بوده و سازنده ی تورهای تولید شده با موادی غیر از فیبر، برند های ایتالیایی می باشند.

 در واقع در صورت عدم وجود تور، پرورش ماهی ها به درستی انجام نخواهد شد؛ چرا که قفس ماهی بدون تور، عاملی برای نگهداری از ماهی ها ندارد و جانوران آبزی به راحتی می توانند از محدوده قفس خارج شوند و در این صورت تجمع ماهی ها در یک محدوده ممکن نخواهد بود. افزون بر آن تور ها می توانند مانع وارد شدن کوسه ها به ساحل شوند که این مورد نیز یکی از نکته های مثبت و مهم این محصول می باشد. ایجاد جریان مناسب آب و کم شدن از بین رفتن ماهی ها از دیگر نکته های حائز اهمیت استفاده از توری در قفس ماهی می ‌باشد.

حتما مطالعه کنید
مزایای پرورش ماهی در قفس

توری های قفس ماهی

چوب:

چوب از دیگر مواد لازم ساخت قفس ماهی می باشد‌. البته لازم به ذکر است که استفاده از آن زمانی صورت می گیرد که پرورش دهندگان ماهی قصد تعبیه کردن قفس های غوطه ور، معمولی و ساده را داشته باشند؛ لازم به ذکر است که در این صورت پرورش همه انواع ماهی ها ممکن نخواهد بود‌.

 طریقه به کار گیری توری و لوله پلی اتیلن برای ساخت قفس ماهی

پیش از آن که با طریقه ی به کار گیری مواد لازم ساخت قفس ماهی آشنا شوید، بهتر است راجب گونه های مختلف این قفس اطلاعاتی کسب کنید.

قفس های ماهی به دو نوع ثابت و غوطه ور تقسیم می‌ شوند؛ هر یک از آن ها از کاربرد مختص به خود برخوردار هستند. به عنوان مثال:

 قفس های ماهی غوطه ور در صورتی مورد استفاده قرار می‌ گیرند که محل مورد نظر یا همان دریا و سایر آب ها، دارای عمق زیادی باشند، در این صورت قفس به وسیله یک چهارچوب نگهداری می شود.

 استفاده از قفس ماهی ثابت نیز برای دریا ها یا مجموعه های آبی کم عمق صورت می گیرد؛ در این صورت قفس توسط یک پایه یا یک تیره به کف آن مجموعه آبی نصب شده و محکم می ‌گردد‌.

در ساخت قفس ماهی، معمولاً لوله های پلی اتیلن به اندازه مورد نیاز به یک‌ دیگر جوش داده خواهند شد که می‌ توانند شکل ‌های مختلفی از قفس را بسازند ولی معمولا قفس ماهی به صورت استوانه می باشد؛ پس از اتمام این کار، توری ها بر روی لوله ها به گونه ای تعبیه می‌ شوند که محفظه ای با دیوارهای توری ساخته می ‌شود. توصیه می شود که بنا نمودن قفس ها توسط متخصصان در این زمینه انجام گیرد.

حتما مطالعه کنید
طریقه تولید و پرورش ماهی

تهیه مواد اولیه مورد نیاز ساخت قفس ماهی

مواد اولیه جزء اصلی ساخت هر وسیله می‌ باشند؛ تولید عناصر مورد نیاز ساخت قفس ماهی در داخل کشور نیز صورت می گیرد، به طوری که برخی از کارخانه‌ های ایرانی مشغول به ساخت توری های مورد نیاز این وسیله می باشند؛ ولی حائز اهمیت است که تهیه این مواد از خارج کشور نیز انجام می ‌شود. برند های خارجی بسیاری هستند که با تهیه این مواد علاوه بر این که نیاز کشور خود را بر طرف می سازند، با صادرات آن ها به سایر کشورهایی چون ایران، از سود بسیاری برخوردار می‌ شوند.

مواد اولیه مورد نیاز ساخت قفس ماهی

کلام آخر

هدف از تهیه این مقاله آشنایی با مواد مورد نیاز ساخت قفس ماهی بوده است. علاوه بر آن با مطالعه این مقاله با یکی از روش های به صرفه صید ماهی نیز آشنا شدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره و تماس مستقیم