مقالات آبزی پروری

مزایای پرورش ماهی در قفس

مزایای پرورش ماهی در قفس

امروزه پرورش ماهی در قفس بیشتر مورد همگان قرار گرفته است. عواملی مانند کاهش ذخایر ماهی های وحشی، افزایش مصرف ماهی و اقتصاد ضعیف، علاقه به تولید ماهی در قفس را افزایش داده است. بسیاری از کشاورزان منابع کوچک یا محدود به دنبال گزینه هایی برای محصولات کشاورزی سنتی هستند. به نظر می رسد آبزی پروری صنعتی است که به سرعت در حال گسترش است و حتی در مقیاس کوچک نیز فرصت هایی را ارائه می دهد.  فرهنگ قفس همچنین به کشاورزان فرصتی برای استفاده از منابع آبی موجود می دهد که در بیشتر موارد فقط برای اهداف دیگر استفاده محدود می شود.

 

آبزی پروری در قفس شامل پرورش ماهی در منابع آبی موجود است در حالی که در یک قفس خالص محصور است و جریان آزاد آب را امکان پذیر می کند. این یک سیستم تولید آبزی پروری است که از یک قاب شناور، مواد خالص و سیستم پهلوگیری (با طناب، شناور، لنگر و غیره) با یک شبکه شناور گرد یا مربع شکل برای نگهداری و پرورش تعداد زیادی ماهی ساخته شده است و می تواند در مخزنی همانند رودخانه، دریاچه یا دریا نصب شوند.

مزایای پرورش ماهی در قفس

تغذیه ماهی های درون قفس

تغذیه در قفس در مقایسه با استخرها کاملاً آسان است. جيره را مي توان به مقادير مساوي تقسيم كرد و در فواصل منظم تامين كرد. تغذیه را می توان با پخش یا با استفاده از سینی های تغذیه انجام داد. خوراک ها باید از نظر تغذیه ای کامل باشند و پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای رشد و سلامتی را تأمین کنند.

حتما مطالعه کنید
انواع قفس پرورش ماهی

احتمال تأمین غذای طبیعی در قفس بسیار کمتر است، از این رو تهیه منظم غذای مصنوعی ضروری است. گلوله های غذایی معمولاً از مواد اولیه حیوانات (حدود 70٪) و گیاهان (حدود 30٪) تشکیل شده اند. مواد اولیه حیوانی عمدتاً شامل گوشت، کنجاله کبد، کنجاله استخوان، کنجاله خون و غیره است و مواد اولیه گیاهی شامل پروتئین های گیاهی، دانه برنج، کنجاله سویا و غیره است. همچنین ماهی های خاصی مانند شن ماسه ای، آنچو، ماهی خال مخالی و غیره که ارزش بازار بسیار کمی دارند می توانند به عنوان غذای ماهی نیز استفاده شوند.

 

میزان غذا با توجه به نوع ماهی و تعداد آنها در یک قفس خاص متفاوت است. تغذیه در قفس به قدری تنظیم می شود که تمام مواد غذایی قبل از شستشو خورده شوند. در برخی از کشورها از لامپ های الکتریکی برای روشن شدن قفس در طول شب استفاده می شود. این باعث جذب تخته هایی می شود که به عنوان غذای اضافی عمل می کنند.

 

تغذیه ماهی های درون قفس

مزایای پرورش ماهی در قفس

پرورش ماهی در قفس دارای مزایا و معایبی است که باید قبل از تولید قفس با دقت مورد توجه قرار گیرد. یک پرورش دهنده ماهی بالقوه می تواند بدون از بین بردن ماهیگیری ورزشی، در یک استخر موجود ماهی تولید کند. مجبور نیست سرمایه زیادی برای ساخت و ساز یا تجهیزات سرمایه گذاری کند، بنابراین می تواند فرهنگ ماهی را بدون خطرات نامعقول امتحان کند. مزایای آن عبارتند از:

 

۱- از طعمه و آب طبیعی کاملاً استفاده می کند.

۲- مردم می توانند ماهی کپور نقره ای و تیلاپیا را در انواع مختلفی از منابع آبی از جمله دریاچه ها، مخازن، حوضچه ها، چاله های نواری، نهرها و رودخانه ها مورد استفاده قرار دهند.‌

حتما مطالعه کنید
طریقه تولید و پرورش ماهی

۳- با استفاده از این حرفه افراد می توانند مصرف طعمه های تجاری را کاهش دهند.

۴- مصرف انرژی بسیار کاهش می یابد و باعث رشد سریع دام می شود.

۵- با یک بار سرمایه گذاری‌، افراد می توانند پس از یک سال تمام سرمایه خود را پس بگیرند. با این وجود قفس را می توان در بیشتر اوقات به مدت پنج تا شش سال استفاده کرد.

۶- طعمه و متابولیت ها را می توان از طریق مش تخلیه کرد بنابراین، اکسیژن محلول و پلانکتون داخل قفس بسیار غنی هستند.

۷- کشت قفس خالص کیفیت آب برتر را فراهم می کند. عمدتا قفس در مناطق کم آب نصب می شود.

۸- اکسیژن محلول در آب را می توان بیش از 5 میلی گرم در لیتر حفظ کرد.

۹- فضولات ماهی را می توان به سرعت از قفس خارج کرد. این یک محیط آب خوب را تضمین می کند.

۱۰- ماهی های داخل جعبه در یک محیط کوچک خاص محدود می شوند. در این حالت گرمای کمتری برای ماهی ها وجود دارد.

۱۱- سرعت رشد ماهی سریعتر و چرخه تغذیه کوتاهتر است.

۱۲- قفس شناور را می توان در هر زمان از آب نامناسب به آب مناسب برد یعنی می توان آن را به صورت عشایری پرورش دهید.

۱۳- حمل و نقل و مدیریت ماهیان زنده آسان است.

۱۴- در هنگام کشت افراد می توانند فعالیت های ماهی و رشد آنها را در هر زمان کنترل کنند و بیماری ماهی می تواند به موقع نیز بهبود یابد.

۱۵- جریان آب می تواند از طریق تور ماهیگیری عبور کند.

حتما مطالعه کنید
مواد مناسب ساخت قفس ماهی

۱۶- سرمایه گذاری اولیه نسبتاً کم در یک قسمت موجود از آب مورد نیاز است.

۱۷- برداشت ساده است.

۱۸- مشاهده و نمونه برداری از ماهی ساده است.

۱۹- نصب قفس برای پرورش ماهی آسان است و ماهی می تواند به سرعت رشد کند.

۲۰- نیروی انسانی کمتر مورد نیاز است.

۲۱- ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان و زنان بیکار

۲۲- درآمد اضافی ماهیگیران در فصول بسته

 

چگونه ماهی های درون قفس را برداشت می کنند؟

جمع آوری ماهی از قفس یا برداشت بسیار ساده و آسان است. قفس از آب بلند شده و همه ماهی ها به همراه آن بیرون می آیند. اگر همزمان تعداد محدودی ماهی لازم باشد، می توان آن ها را از تورهای کوچک دستی جمع آوری کرد. در ژاپن که در حال حاضر کشت قفس در مقیاس وسیع عملی است، تولید ماهی بسیار زیاد است. ظرف پنج ماه از دوره رشد با تأمین کافی غذای مصنوعی، میزان تولید به طور متوسط ​​30-40 کیلوگرم در مترمربع است.

مزایای پرورش ماهی در قفس

نتیجه گیری

از نظر اقتصادی پرورش ماهی با قفس، یک کار کشاورزی کم اثر با بازدهی بالا و حداقل فعالیت انتشار کربن است. پرورش ماهی در یک قفس، یکی از بزرگترین محدودیت های پرورش ماهی یعنی نیاز به جریان مداوم آب تمیز و اکسیژنه دار را در خشکی از بین می برد، پس با توجه به مباحثی که در این مقاله بیان شد، پرورش ماهی در قفس از نظر اقتصادی به صرفه، بازدهی بالا، خطرات کمتر و غیره را به همراه دارد، پس توصیه می کنیم اگر به دنبال کسب و کار در حوزه آبزی هستید، پرورش ماهی در قفس را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره و تماس مستقیم