کمبود اکسیژن در استخرهای گرمابی:

در فاصله ي ماههای خرداد تا مهر، کمبود اکسیژن يكي از دلايل مرگ ماهیان گرمابی در استخرهای پرورشی می باشد. کمبود اکسیژن در آب استخر زمانی رخ می دهد که مصرف اکسیژن در استخر از تولید آن بیشتر شده و در نتیجه تراز منفی اکسیژن و کمبود آن ایجاد می گردد.زمانیکه ماهیان در حال مرگ در اثر کمبود اکسیژن مشاهده شوند اغلب برای جلوگیری از وقوع تلفات بالا بسیار دیر خواهد بود اما کمبود اکسیژن را می توان قبل از شروع تلفات پیش بینی نموده و تشخیص داد.

عوامل کمبود اکسیژن:

کمبود اکسیژن در استخر ماهیان گرمابی در نتیجه مصرف اکسیژن بیش از مقدار تولیدی آن می باشد.آبزیان، گیاهان و مواد آلی در حال فساد از مصرف کنندگان اکسیژن آب می باشند. فيتو پلانگتونها در طول روز از تولید کنندگان اولیه اکسیژن بوده و آنرا بعنوان محصول فرعی در فرایند فتوسنتز تولید می کنند. میزان فتوسنتز بستگی به شدت نور دارد.بدلیل اثرات نور خورشید بر فتوسنتز، مقدار اکسیژن در آب استخر در طول روز تغییر می کندبطوریکه در نیمروز به بالاترین و قبل از طلوع خورسید به کمترین میزان خود می رسد. تلفات در ماهیان معمولا زمانی مشاهده می شود که طی ساعات شب، اکسیژن بیشتری  نسبت به مقدار تولیدی آن طی ساعات روز مصرف شود.آبهای گرم به طور قابل ملاحظه ای  اکسیژن کمتری نسبت به آبهای با دمای پایین دارند.بنابراین طی ماههای گرم سال، مدیریت نامطلوب استخرها در اثر عواملی مانند تراکم بیش از حد، غذادهی بیش از حد، غنی سازی و کود دهی بیش از حد استخر با کودهای آلی و معدنی و سمپاشی استخرها با سموم جهت از بین بردن گیاهان آبزی می تواند منجر به کاهش اکسیژن در استخرها و شروع تلفات در ماهیان گردد.

طی ماههای گرم سال، آب استخرها به سه لایه تقسیم می شود . لایه بالایی گرم تر بوده و حاوی اکسیژن تولید شده بوسیله فیتوپلانکتون ها می باشد. همچنین وزش باد به اکسیژن دار شدن این لایه کمک می کند.بیشتر ماهیان استخر در لایه بالایی آب بسر می برند.لایه میانی که لایه نسبتاً نازکی است با کاهش سریع دما و مقادیر پایین اکسیژن مشخص می گردد.لایه تحتانی بی حرکت و ساکن بوده و دارای دمای كمتري نسبت به دو لايه بالايي است. همچنین این لایه دارای مقادیر بسیار ناچیز اکسیژن بوده و حتی فاقد اکسیژن می باشد.زمانیکه  اختلاط این لایه ها در اثر ایجاد حالت وارونگی  رخ میدهد میتواند کمبود اکسیژن را بدنبال داشته باشد.اگر مصرف اکسیژن در لایه تحتانی آب از مقدار اکسیژن در لایه بالایی بیشتر شود تلفات ماهیان رخ خواهد داد.حالت وارونگی لایه ها میتواند در اثر بارانهای شدید، بادهای شدید و طولانی مدت و سرد شدن ناگهانی و سریع آب در ماههای پاییز اتفاق افتد.

برای جلوگیری از کاهش اکسیژن وتخلیه کامل گازهای انباشته در آب باید از دستگاههایی استقاده نمود که آّب را از عمق استخرها کشیده وباعث جابجایی آب گردد تا علاوه بر تخلیه گازهای مضر به سطوح زیرین آب نیز اکسیژن رسانی نماید که این جابه جایی باعث شکسته شدن لایه گرمایی ایجاد شده در استخرها میگردد .

لذا شرکت شیل تکنیک در راستای اهداف خود بر اساس نیاز پرورش دهندگان اقدام به تولید دستگاه سوپر اسپلش با کارایی بالا جهت استخر های گرمابی نموده اين دستگاه با افزايش سطح تماس بين آب و هوا به واسطه طراحي كارآمد باعث حل شدن مقادير بيشتري از هوا داخل آب مي گردد و مي تواند گازهاي مضر و پساب ها را حتي از عمق 4 متري استخرها تخليه نموده و اكسيژن رساني را تا عميق ترين قسمتهاي استخر تا 2.5 برابر بيشتر از دستگاه هاي موجود در بازار انجام دهد كه در نتيجه علاوه بر يكسان سازي دماي آب به واسطه ي مكش از عمق و شكستن لايه هاي حرارتي به خصوص در فصول گرم باعث كاهش بيماري و افزايش تراكم توليد در واحد سطح و سودآوري بيشتر مزارع را موجب مي گردد.