داستان شناسنامه‌دار شدن قزل‌آلا به نتیجه رسید ( 05/06/1393 )

عاقبت از نیمه دوم شهریورماه، مصرف‌کنندگان می‌توانند ماهی قزل‌آلای شناسنامه‌دار خریداری کنند.

مدیرکل توسعه بازار سازمان شیلات امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاروزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: چندی است که در تلاش هستیم تا ماهی قزل‌آلا را شناسنامه‌دار عرضه کنیم که با مشکلات فراوانی روبه‌رو بودیم.

عیسی گلشاهی افزود: در حال حاضر امکان ردیابی میگو از محل تولید تا عرضه وجود دارد و برای ماهی قزل‌آلا نیز چنین امکانی به‌وجود آمده است.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر تخم چشم‌زده ماهی نیز وارد شود، از آنجا که کشور مبداء باید از سازمان دامپزشکی کشور مجوز بگیرد، بنابراین ردیابی از نخستین مبداء امکان‌پذیر شده است.

گلشاهی ادامه داد: از آنجا که نهاده‌های وارداتی و تولیدی نیز امکان ردیابی کشور تولیدکننده برایشان مشخص شده است، می‌توان گفت که حتی غذای ماهی نیز امکان ردیابی دارد.

وی تصریح کرد: زمانی که ماهی قزل‌آلا کد 22 رقمی را دریافت می‌کند، از تمامی موانع که عبور می‌کند، در سیستمی واحد ثبت خواهد شد و امکان ردیابی دارد.

درج کد 22 رقمی بر روی بسته‌بندی ماهی قزل‌آلا

مدیرکل توسعه بازار سازمان شیلات یادآور شد: قرار بود در ماه مبارک رمضان شاهد عرضه ماهی قزل‌آلای شناسنامه‌دار باشیم، اما این امر اندکی به وقفه افتاد، اما امید می‌رود که سرانجام در نیمه دوم شهریورماه امسال شاهد عرضه آن باشیم.

گلشاهی تأکید کرد: بر روی بسته‌بندی‌های ماهی قزل‌آلا، کد 22 رقمی به همراه تلفن مشتری درج خواهد شد که در صورت وجود مشکل و شکایات از سوی مردم، امکان ردیابی وجود خواهد داشت.

وی اظهار داشت: در میگو نیز هم‌اکنون امکان ردیابی هست که بدین‌ترتیب مشکلات کمتری برای محصول فوق وجود دارد.

گلشاهی همچنین گفت: تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز عرضه‌کننده ماهی قزل‌آلا از این پس محصول خود را به‌صورت بسته‌بندی ارائه می‌کنند.

وی در ادامه افزود: در پایانه عرضه محصولات شیلاتی “بعثت”، تمامی ماهی‌های قزل‌آلا شناسنامه‌دار عرضه خواهند شد و از آنجا نیز این آبزیان به مراکز عرضه هدایت می‌شوند.

مدیرکل توسعه بازار سازمان شیلات در پایان اظهار امیدواری کرد که در پایان شاهد مشکلات کمتری در بازار این ماهی پرمصرف در جامعه باشیم./